U ovim toplim junskim danima među važnim pitanjima koja se nameću učenicima završnih razreda osnovnih i srednjih škola jesu i pitanja: „Šta i kuda dalje? Koju školu upisati, koji fakultet odabrati? Koja škola, i znanje stečeno u njoj, će mi pomoći da upišem željeni fakultet? Koja diploma će mi omogućiti sigurno zaposlenje? Pomoću kojeg posla ću lakše doći do ostvarenja svojih snova? Koji posao će mi omogućiti halal zaradu, lakši život za mene i moju porodicu?“
Ovakva i slična pitanja đaci postavljaju roditeljima i od njih očekuju pomoć i savjet u trasiranju svoje budućnosti, zatim ih postavljaju starijoj braći i sestrama, potom nastavnicima i profesorima, vjeroučiteljima, imamima…
Precizan i idealan odgovor malo ko im može ponuditi, dijelom što ne postoji čarobni štapić koji bi ga otkrio, a dijelom što malo ko želi preuzeti odgovornost za stanovito usmjerenje nečijeg životnog puta, nečije budućnosti ili sudbine jer konačno „svako treba svoje breme da nosi“.
No, većina odgovora svede se na zaključak ili načelno pravilo da su škole kvalitetne onoliko koliko su kvalitetni učitelji, nastavnici i profesori koji poučavaju u njima, odnosno da su škole kvalitetne onoliko koliko imaju nadarenih, kvalitetnih i marljivih đaka. Na taj način izbor škole ili fakulteta prepušta se njima – mladim, neiskusnim i pomalo zbunjenim – da donesu odluku pošto je došlo vrijeme da preuzmu odgovornost za svoje postupke i svoju budućnost.
Ovom hutbom želimo poslati poruku mladima za potrebu odgovornog pristupa pri izboru škole ili fakulteta, i poručiti roditeljima da svoju djecu savjetuju da izučavaju razne nauke koje će donijeti korist njima samima, ali i zajednici i društvu općenito.
Svako od nas treba imati na umu činjenicu da nas Allahova, dž.š., pomoć prati dok smo na putu znanja, na putu stjecanja korisnog znanja, što ističe Vjerovjesnik, a.s.:
„Ko krene na put tražeći nauku, Allah će mu olakšati put prema Džennetu.“ (Buhari)
S tim u vezi želimo napomenuti da unutar Islamske zajednice imamo škole – medrese, čija su vrata otvorena za đake koji žele steći takvu vrstu znanja, jer kurikulum medresa predviđa izučavanje i vjerskih i svjetovnih znanosti.
U okviru Islamske zajednice djeluje osam medresa – u Sarajevu, Tuzli, Visokom, Travniku, Mostaru, Cazinu, Banja Luci i Novom Pazaru, koje danas ulaze u red najkvalitetnijih škola sa izuzetno stručnim nastavnim kadrom i ubrajaju se u škole koje imaju dobro opremljene učionice i kabinete kao i dobro uređen domski smještaj.
Naše medrese nastajale su na tragu Nizamija medresa koje su počele sa radom, 1066. godine, u Bagdadu, u vrijeme seldžučkog vezira Nizamul-Mulka koji je mnogo ulagao u odgoj i obrazovanje.
Jedne prilike, neko od vezira požalio se sultanu Melikšahu na činjenicu da ministar Nizamul-Mulk ulaže mnogo u obrazovanje i obrazložio: „Sultanu naš, kada bi se novac koji se odvaja za obrazovanje i za medrese utrošio na opremanje vojske, mogli biste osvojiti čak i Konstantinopolis.“ Nakon toga Sultan je pozvao Nizamul-Mulka i upitao ga koja je korist i svrha što toliko novca izdvaja za medrese? Nizamul-Mulk mu je odgovorio pitanjem: „Zar smatrate da je mnogo što izdvajamo na dobre osobe koje uče, uzdižu vjeru i koji čuvaju Njegovu uzvišenu Knjigu, a On, Uzvišeni, podario nam je sve te blagodati?“ Pa je dodao: „Osim toga, iznos novca koji izdvajate za medrese, u odnosu na iznos novca koji izdvajate za vojsku, veoma je mali ako se uzme u obzir da najbolji nišandžija i najbolji strijelac u vojsci, ne može dobaciti strijelu dalje od 2 kilometra, a ja Vam, zahvaljujući novcu koji izdvajate za medrese, formiram vojsku onih čije dove idu daleko-visoko i koje mogu doseći do sedmog neba.“ Na taj odgovor, Sultanove oči se napuniše suzama, pa mu reče: „Potrudi se da povećaš broj takvih vojnika.“
„Odgoj s obrazovanjem i obrazovanje uz odgoj“ glavna je odrednica kurikuluma medresa danas. Bitno je napomenuti da Islamska zajednica u medresama nastoji da, pored islamskog odgoja, našoj omladini omogući i obezbijedi uslove da steknu potrebno kvalitetno obrazovanje u skladu sa vremenom, zahtjevima i prilikama u kojima će oni živjeti, onako kako to oni i zaslužuju, a na temelju hazreti Alijine izreke: „Odgajajte svoju djecu u duhu vremena u kojem će oni živjeti, a ne u duhu vremena u kojem ste vi živjeli!“
Današnje medrese nisu škole u kojima se obrazuju samo budući vjerski službenici – imami, hatibi i muallimi, nego i budući stručnjaci različitih profila. Nakon više reorganizacija s ciljem praćenja zahtjeva savremenog doba, medrese danas krupnim koracima hitaju ka digitalno zrelim školama u kojima se učenici odgajaju, obrazuju i pripremaju za bavljenje različitim vrstama znanosti, koji će stečena znanja u medresi znati kvalitetno prezentirati i primijeniti u praksi te naučeno iskoristiti kao osnov za dalje profiliranje, dalji intelektualni rast i usavršavanje.
Svjesni smo realnih prilika i činjenice da svi đaci nemaju mogućnost da pohađaju medrese i islamske fakultete, niti ih svi trebaju pohađati, jer, potrebni su nam i uspješni gimnazijalci, električari, tehničari ali i zanatlije i majstori, treba nam pravnika, ekonomista, ljekara, inžinjera, itd., ali uvijek treba biti jedan dio onih koji će izučavati islamske nauke, kako nas Kurʼan uči, da u svako doba, pa čak i u najtežim borbama treba biti islamskih alima. Allah, dž.š., kaže:
„Svi vjernici ne trebaju ići u boj. Neka se po nekoliko od njih iz svake zajednice potrudi da se upute u vjerske nauke i neka opominju svoj narod kada mu se vrate, da bi se Allaha bojali.“ (Et-Tevbe, 122.)
Medrese, danas, hvala Allahu, dž.š., ne oskudijevaju sa brojem učenika, ali kao i svim menadžementima, interes nam je da medrese i islamske fakultete upisuju, pohađaju i uspješno završavaju najbolji đaci i studenti. Zato medrese očekuju i žele dobrodošlicu kvalitetnim i marljivim đacima, kao što i islamski fakulteti u Sarajevu, Zenici, Bihaću i Novom Pazaru očekuju odlične i kvalitetne studente koji će sutra ako Bog da, u budućnosti, voditi našu zajednicu, društvo i domovinu.
Od roditelja se očekuje odgovoran odnos prema svojoj djeci jer je odgoj djece prevashodno zadaća roditelja, što nam Muhammed, a.s., poručuje u hadisu: „Roditelj ne može svome djetetu ostaviti ništa bolje od lijepa odgoja!“ (Ahmed)
Zato, u vremenu krize morala, devijantnih ponašanja mladih, maloljetničke delikvencije i međuvršnjačkog nasilja empatišemo sa roditeljima i dijelimo njihovu zabrinutost u vezi izbora škole i fakulteta njihove djece.
Poručujemo odgovornim roditeljima koji savjetuju svoju djecu i pomažu im u izboru škole ili fakulteta da, prije svega, svoju djecu posavjetuju da budu dobri vjernici, dobri ljudi, čestite i poštene osobe, da čuvaju svoju čast i obraz jer se u životu sve izgubljeno može ponovo postići i vratiti osim časti i obraza.
Našim đacima i studentima želimo svaki hajr s dovom Allahu, dž.š., da im olakša puteve stjecanja korisnog znanja, da ih pomogne i nadahne u izboru da upišu škole i fakultete od kojih će imati koristi na oba svijeta.