Tradicionalni džematski mevlud danas je proučen u Kruševljanima kod Nevesinja.
Mevludske tekstove na bosanskom jeziku, ilahije i prigodne kaside proučila je mješovita grupa izvođača s područja Muftijstva goraždanskog.
Mevludu je, prema slobodnoj procjeni, prisustvovalo oko 700 do 800 vjernika s područja Nevesinja, njihovih prijatelja i rodbine.
Prigodne poruke uputili su im glavni imam Medžlisa Islamske zajednice Nevesinje (MIZ) Mehmed-ef. Čopelj, mostarski muftija mr. Salem-ef. Dedović i goraždanski muftija Remzija-ef. Pitić, koji je rođen u ovom selu.
U izrazima dobrodošlice efendija Čopelj je podsjetio na opsege i efekte mevludskih svečanosti, organiziranih na sličan način prije agresije na području Nevesinja.
Naglasio je kako je džamija u Kruševljanima jedna od najstarijih u Bosni i Hercegovini i kao takva ponos je svih muslimana.
– Danas se podsjećamo i na blagodati života, ali i na prolaznost ovoga svijeta. Sjećamo se naših starih džematlija koji su prije nas posjećivali ovu džamiju i kao mi danas se u njoj radovali i u njoj veličali Uzvišenog stvoritelja – kazao je efendija Čopelj, poručivši da se prema ovoj vrsti vjerske i kulturne baštine vjernici koji su svjesni povjerenih im emaneta ne smiju i ne mogu lahkomisleno odnositi.
Muftija Pitić se u svom vazu, intoniranom najprisnijim porodičnim osjećanjima, osvrnuo i na primjetne devijacije odnosa spram džamija, džamijskog prostora i primjeni načela dini-islama kod vjernika na prostoru Bosne i Hercegovine, pa i šire.
Za vjersku tradiciju muslimana u Bosni i Hercegovini je kazao kako se radi o najljepšem iskustvu islama koje se ikada pojavili na dunjaluku.
– Nisu nas naše majke, očevi, dede i nene učili da se u džamiji gubimo, neprimjereno ponašamo i da se u islamu i inače u životu kofrčimo – ilustrirao je muftija Pitić.
Prokomentirao je sve učestaliju pojavu verbalnih definiranja civilizacijskih tokova bez spremnosti na konkretna činjenja u čemu ljudi najčeše posegnu za pronalaženje krivaca izvan sebe samoga.
Okrenutost filozofiji konzumerizma, dodao je, jedan je od najnižih stadija ljudske egzistencije pri čemu se u drugi plan guraju čista duhovnost, spremnost priteći drugima u pomoć i racionalno razmišljanje o općoj dobrobiti, korisnoj za sve ljude i okruženje u kojem čovjek obitava.
U tom kontekstu protumačio je kur’naske ajete u kojima Bog osuđuje verbalne iskaze koje ne prate konkretna djela.
– Zanimljivo je da Kur’an i takve ljude, ipak naziva vjernicima. Ako hoćemo da nađemo odgovore zašto smo u ovakvom stanju onda je to ključni razlog osjećaja naše kolektivne bespomoćnosti – rekao je muftija Pitić.
Osvrnuo se i na konkretne procese koji se odvijaju u selu, a sve s ciljem stvaranja lagodnijeg ambijenata za organizaciju svakodnevnog života, ili života u ljetnom periodu kada u selu boravi veći broj stanovnika.
Govoreći o kontinuitetu očuvanja emaneta vjere islama na području Nevesinja i džemata Kruševljani i muftija mostarski mr. Salem-ef. Dedović s određenom dozom kritičnosti osvrnuo se na pojave populističkih narativa od kojih niko nema nikakve fajde niti koristi.
– Preče bi nam bilo da umjesto bespraznih priča, koje nemaju ni svoj izvor ni svoje ušće na sceni imamo konkretna djelovanja – tumačeći jedan od brojnih hadisa Muhameda, a.s., o ovoj temi kazao je muftija Dedović.
U daljem tumačenju ukazao je na potrebu razumijevanja suštine islama.
– U našem vremenu bilježimo dosta citiranja Kur’ana, a malo razumijevanja njegove suštine i njegove osnovne poruke – rekao je muftija Dedović.
Podsjetio je na pojave kod ljudi koji se dive sebi, prihvativši načelo da je čovjek centar svijeta.
– Ako staviš da je čovjek centar svijeta onda si isključio Boga dragog. Bog je središte i stjecište svega. Mi smo tu zbog Božije milosti i Božije ljubavi, ne da se divimo samo sebi, da promičemo samo svoje interese, već da budemo suštinski muslimani koji su Boga stavili u središte sve pažnje, Njemu se pokorili. A kad je tako onda imaju osjećaje, merhamet, ljubav, bliskost, pažnju, imaju povjerenja, imaju bliskosti, onda vole čovjeka, onda ga ne mrze, onda nemaju zavisti – dodao je muftija Dedović.
Ovakve i slične poruke, nastavio je, stoljećima su njegovane na mevludskim svečanostima, vjerskim okupljanjima u džamijama od strane naše uleme, a njihova riječ se slušala i priznavala, a njihova uloga se priznavala kao vodeća uloga bošnjačkog naroda.
Na kraju svog obraćanja muftija Dedović je još jednom pozvao sve Bošnjake Nevesinja koji danas žive daleko od zavičaja da nastave čuvati osjećaje o svetosti kućnog praga i moralno vjerska načela kojima su ih učili njihovi preci.
Mevludu u Kruševljanima pored brojnih gostiju prisustvovao je i Muharem-ef. Omerdić dugogodišnjih vjersko-prosvjetni referent Rijaseta Islamske zajednice u BiH.
(Hasan Eminović/Preporod.info)