Piše: Emir Demir
Islamsko pravo – fikh zauzima posebnu poziciju među islamskim naučnim disciplinama.
Hanefijska pravna škola, nasuprot površnim percepcijama i opservacijama, nije izgradila svoju metodologiju na “prihvatanju mišljenja i odbacivanju dokaza”. Zapravo, ovaj islamski pravni pravac/mezheb ima čvrstu metodološku i pravnu platformu utemeljenu na ispravnom poimanju vjerskih argumenata. Hanefijska pravna škola ne preferira nikakva slobodoumna mišljenja u odnosu na kategorički potvrđene dokaze po njihovom značenju i vjerodostojnosti.
Ovakvim i sličnim stereotipima, posljednje tri decenije određeni krugovi, ciljano i kontinuirano, nastoje degradirati, diskvalificirati i oduzeti hanefijskoj pravnoj školi legitimitet na osnovu kojeg se gotovo punih šest stoljeća u javnom prostoru ovog balkanskog podneblja prakticiraju šerijatsko-pravna rješenja.
Ovom trendu veoma pogoduje sve veća zastupljenost društvenih mreža koje olakšavaju komunikaciju, ali također i širenje vjerskih sadržaja drugih svjetonazora.
Prateći pisane i videosadržaje ponuđene u elektronskim medijima, kao i distribuiranu literaturu, letke i brošure, lahko je uočljivo da, kada se radi o pitanjima islamskog posta, uglavnom se nude rješenja uveliko naslonjena na hanbelijsku pravnu školu, Ibn Tejmijin pravac, te savremene fetve muftija selefijske provenijencije s područja zemalja Arapskog zaljeva.
U samom vrhu ovih fetvi su fetve šejhova Ibn Baza i Ibn Usejmina, zatim Stalne komisije za fetve u Kraljevini Saudijskoj Arabiji i Fetve učenjaka Dvaju harema. Domaći protagonisti, uglavnom bez afirmiranih naučnih i istraživačkih kapaciteta, dosljedno se drže odrednica fetvi “svoje uleme”, prezentirajući ih istomišljenicima i široj javnosti.
Nažalost, pojedini leci o propisima posta, u zabrinjavajuće uproštenoj formi, lišeni bilo kakvog naučnog pristupa i detaljnijih obrazloženja, uspjeli su doći do najuglednijih medija u državi.
Kada se konkretno radi o dužnosti islamskog posta, hanefijska pravna škola je još od svog osnivača, imama Ebu Hanife, pa nadalje, preko imama Ebu Jusufa i Muhammeda, ustanovila određene principe koji su polučili pravnim rješenjima, kao što ti isti principi danas uveliko utječu na davanje savremenih rješenja o postu.
To su sljedeći principi:
1. Hanefijsko pravo definiše unutrašnjost čovjekova tijela – dževf, kao cjelokupni prostor unutar čovjekovog trupa i glave, izuzimajući tjelesne ekstremitete – ruke i noge, dok ostale pravne škole ovaj pojam ograničavaju uglavnom na čovjekovu utrobu.
2. Dospijeće bilo kakve tekućine, bila ona hranjiva ili ne, u unutrašnjost tijela postača razlog je da post postane nevažećim.
3. Nenamjerne postačeve greške i prisila, uz svjesnost o postu, kao i stanje sna, također u hanefijskoj pravnoj školi podliježu sankciji naknadnog posta, što u praksi otvara niz različitih rješenja u odnosu na rješenja koja se nude danas u virtuelnoj javnosti naslonjenoj na hanbelijsku pravnu školu i njene savremene derivate.
4. Hanefijsko pravo je principom analogije ustanovilo da je kefaret/iskup za namjerno prekidanje posta jelom i pićem (i sve što se pod to može svrstati) jednak kefaretu postača koji ga namjerno prekine spolnim aktom, dok kod ostalih pravnih škola to nije slučaj.
U nastavku, u vidu rezimea predstavljen je tabelarni prikaz za okolnosti u kojima je post proglašen važećim ili nevažećim, a u skladu sa stavovima hanefijske pravne škole.
Važeći i nevažeći post prema hanefijskoj pravnoj školi:
|
Situacije u kojima post nije pokvaren, niti postoje ikakve sankcije |
Napomena |
1.
|
Jesti, piti, obaviti spolni odnos u zaboravu. |
|
2.
|
Polucija u snu. |
|
3.
|
Ejakulacija, koja nije izazvana vlastitim djelovanjem. |
|
4.
|
Rukovanje, grljenje i dodirivanje. |
|
5.
|
Mazanje uljem, kupanje hladnom vodom. |
|
6.
|
Potkožna injekcija uz izbjegavanje krvnih sudova (zubne desni, mišić, stegno i sl.), lokalna anestezija. |
|
7.
|
Inzulinske injekcije, bez direktnog ubrizgavanja u krvne sudove. |
|
8.
|
Stavljanje surme. |
|
9.
|
Hidžama – cupping terapija. |
|
10.
|
Uzimanje krvi za medicinske nalaze. |
|
11.
|
Udisanje dima bez vlastitog uticaja. |
|
12.
|
Udisanje prašine na putu, ulazak mušice u usta ili grlo, zaostali okus hrane ili lijeka u grlu. |
|
13.
|
Gutanje vlastite sluzi ili pljuvačke iz grla. |
|
14.
|
Staviti štap i sl. u grlo pridržavanjem jednog kraja. |
|
15.
|
Svaka endoskopija bez tečnosti ili supstanci na cijevi ili sondi. |
|
16.
|
Rektalni tretman tečnostima ili uljnim supstancama. |
Prema Ebu Jusufu, kvari post. |
17.
|
Plivanje ili kupanje tokom kojih voda uđe u uho. |
|
18.
|
Ispiranje nosa i usta. |
|
19.
|
Sipati vodu na glavu, roniti u vodi i umotati se u mokru odjeću. |
|
20.
|
Tretman otvorene rane na trbuhu ili na glavi. |
Prema Ebu Hanifi, tečni ili vlažni tretman kvari post. |
21.
|
Ubrizgavanje tečnosti ili ulja u muško spolovilo, ženski spolni organ ili bradavice na dojkama. |
Prema Ebu Jusufu, kvari post ako tečnost dođe do mokraćnog mjehura. |
22.
|
Gutanje zaostale hrane između zuba manje od zrna leblebije/slanutka. |
|
23.
|
Gutanje pljuvačke iz vlastitih usta. |
|
24.
|
Kušati hranu jezikom ili žvakati kada postoji potreba. |
|
25.
|
Pojesti količinu hrane veličine zrna susama koja izvana dospije u usta i bude sažvakana, tako da se u potpunosti istopi i njen okus ne osjeti u grlu. |
|
26.
|
Popravljanje, vađenje zuba, krv koja se proguta, a nije izašla iz usta. |
|
27.
|
Stavljanje tablete ispod jezika u slučaju srčanih kriza. |
|
28.
|
Nenamjerno povraćanje, makar i punih usta. |
|
29.
|
Kada se sadržaj povraćanja punim ustima sam vrati u ždrijelo uz svjesnost postača o postu. |
Prema Ebu Jusufu, kvari post. |
30.
|
Namjerno povraćanje tako da sadržaj iz želuca ne ispuni usta. |
|
31.
|
Više puta nenamjerno povratiti punim ustima na više različitih mjesta u jednom danu. |
|
32.
|
Dočekati zoru u stanju džunupluka. |
|
33.
|
Imati namjeru prekinuti post, ali ga ne prekinuti. |
|
34.
|
Ogovaranje i zlonamjerno prenošenje tuđih riječi. |
|
|
Situacije u kojima je post nevažeći (pokvaren), ili se opravdano izostavlja |
Sankcija |
1.
|
Svjesno jesti, piti, konzumirati cigarete, obaviti spolni odnos. |
Naknadni post (Napostiti taj dan) i kefaret |
2.
|
Jesti i piti nakon što je postač imao fizički kontakt ili poljubac bez ejakulacije misleći da je time pokvario post. |
Naknadni post i kefaret |
3.
|
Ulazak vode prilikom ispiranja u grlo i nos greškom, a postač je svjestan svog posta. |
Naknadni post |
4.
|
Poljubac supruge koji dovede do ejakulacije. |
Naknadni post |
5.
|
Onanisanje rukom s ejakulacijom. |
Naknadni post |
6.
|
Prekidanje posta spolnim odnosom mimo ramazana. |
Naknadni post |
7.
|
Pojesti ono što se inače ne koristi za konzumaciju. |
Naknadni post |
8.
|
Općenje bez direktnog kontakta spolnih organa. |
Naknadni post |
9.
|
Prekinuti post namjerno nakon što je postač prethodno u zaboravu nešto pojeo. |
Naknadni post |
10.
|
Prekinuti post pod prisilom, makar se radilo o prisili na spolni odnos. |
Naknadni post |
11.
|
Opća anestezija ili svaka anestezija s direktnim ubrizgavanjem sadržaja u krvne sudove. |
Naknadni post |
12.
|
Transfuzija krvi. |
Naknadni post |
13.
|
Hemodijaliza i peritonejska dijaliza. |
Naknadni post |
14.
|
Upotreba inhalatora. |
Naknadni post |
15.
|
Gutanje vlastitih suza. |
Naknadni post i kefaret |
16.
|
Gutanje vlastite sluzi ili pljuvačke sa ruke ili kože. |
Naknadni post |
17.
|
Gutanje tuđe sluzi ili pljuvačke. |
Naknadni post i kefaret |
18.
|
Mokar ili mastan prst gurnuti u grlo. |
Naknadni post |
19.
|
Ubrizgavanje tečnosti u uho ili nos. |
Naknadni post |
20.
|
Plivanje ili kupanje osobe bez ušnog bubnjića tako da voda preko uha uđe u unutrašnjost. |
Naknadni post |
21.
|
Gutanje zaostale hrane između zuba veće od zrna leblebije/slanutka. |
Naknadni post i kefaret (prema Ebu Jusufu, samo post) |
22.
|
Žvakanje savremenih žvaka. |
Naknadni post i kefaret |
23.
|
Direktno gutanje hrane veličine zrna susama koja dospije u usta. |
Naknadni post i kefaret |
24.
|
Namjerno gutanje sadržaja koji je u količini punih usta izašao iz želuca. |
Naknadni post |
25.
|
Namjerno izazivanje povraćanja punim ustima. |
Naknadni post |
26.
|
Ukoliko više puta nenamjerno povrati punim ustima na jednom mjestu u jednom danu. |
Naknadni post |
27.
|
Prisilno prekinut post. |
Naknadni post |
28.
|
Slijevanje kiše u postačevo grlo dok spava. |
Naknadni post |
29.
|
Žena s kojom je muž imao spolni odnos u njenom stanju sna. |
Naknadni post |
30.
|
Početi post nakon nastupanja zore sumnjajući da još nije nastupila. |
Naknadni post |
31.
|
Prijevremeno prekidanje posta u uvjerenju da je nastupilo vrijeme iftara. |
Naknadni post |
32.
|
Postiti cijeli dan bez donošenja valjanog nijeta/namjere posta. |
Naknadni post |
33.
|
Prekidanje posta zbog putovanja danju u ramazanu, a nakon što je noću donio odluku da će postiti u svom mjestu boravka. |
Naknadni post |
34.
|
Namjerno unošenje dima u unutrašnjost tijela, stomak ili mozak. |
Naknadni post |
35.
|
Nastupanje stanja hajza i nifasa, ili bolesti. |
Naknadni post |
36.
|
Bolest. |
Naknadni post |
37.
|
Putovanje. |
Naknadni post |
38.
|
Vojni pohodi. |
Naknadni post |
39.
|
Trudnoća i dojenje. |
Naknadni post |
40.
|
Teški fizički poslovi. |
Naknadni post |
(Iz knjige Ramazanske rasprave koja je nedavno objavljena u izdanju Instituta za islamsku tradiciju Bošnjaka i El-Kalema, a može se nabaviti na “Ramazanskom salonu knjige” u Gazi Husrev-begovoj biblioteci svaki radni dan od 3. do 28. marta 2025. godine.)
(Preporod.info)