Odabrani tekstovi

Šta kvari, a šta ne kvari post po hanefijskom mezhebu

Piše: Emir Demir

Islamsko pravo – fikh zauzima posebnu poziciju među islamskim naučnim disciplinama.

Hanefijska pravna škola, nasuprot površnim percepcijama i opservacijama, nije izgradila svoju metodologiju na “prihvatanju mišljenja i odbacivanju dokaza”. Zapravo, ovaj islamski pravni pravac/mezheb ima čvrstu metodološku i pravnu platformu utemeljenu na ispravnom poimanju vjerskih argumenata. Hanefijska pravna škola ne preferira nikakva slobodoumna mišljenja u odnosu na kategorički potvrđene dokaze po njihovom značenju i vjerodostojnosti.

Ovakvim i sličnim stereotipima, posljednje tri decenije određeni krugovi, ciljano i kontinuirano, nastoje degradirati, diskvalificirati i oduzeti hanefijskoj pravnoj školi legitimitet na osnovu kojeg se gotovo punih šest stoljeća u javnom prostoru ovog balkanskog podneblja prakticiraju šerijatsko-pravna rješenja.

Ovom trendu veoma pogoduje sve veća zastupljenost društvenih mreža koje olakšavaju komunikaciju, ali također i širenje vjerskih sadržaja drugih svjetonazora.

Prateći pisane i videosadržaje ponuđene u elektronskim medijima, kao i distribuiranu literaturu, letke i brošure, lahko je uočljivo da, kada se radi o pitanjima islamskog posta, uglavnom se nude rješenja uveliko naslonjena na hanbelijsku pravnu školu, Ibn Tejmijin pravac, te savremene fetve muftija selefijske provenijencije s područja zemalja Arapskog zaljeva.

U samom vrhu ovih fetvi su fetve šejhova Ibn Baza i Ibn Usejmina, zatim Stalne komisije za fetve u Kraljevini Saudijskoj Arabiji i Fetve učenjaka Dvaju harema. Domaći protagonisti, uglavnom bez afirmiranih naučnih i istraživačkih kapaciteta, dosljedno se drže odrednica fetvi “svoje uleme”, prezentirajući ih istomišljenicima i široj javnosti.

Nažalost, pojedini leci o propisima posta, u zabrinjavajuće uproštenoj formi, lišeni bilo kakvog naučnog pristupa i detaljnijih obrazloženja, uspjeli su doći do najuglednijih medija u državi.

Kada se konkretno radi o dužnosti islamskog posta, hanefijska pravna škola je još od svog osnivača, imama Ebu Hanife, pa nadalje, preko imama Ebu Jusufa i Muhammeda, ustanovila određene principe koji su polučili pravnim rješenjima, kao što ti isti principi danas uveliko utječu na davanje savremenih rješenja o postu.

To su sljedeći principi:

1. Hanefijsko pravo definiše unutrašnjost čovjekova tijela – dževf, kao cjelokupni prostor unutar čovjekovog trupa i glave, izuzimajući tjelesne ekstremitete – ruke i noge, dok ostale pravne škole ovaj pojam ograničavaju uglavnom na čovjekovu utrobu.

2. Dospijeće bilo kakve tekućine, bila ona hranjiva ili ne, u unutrašnjost tijela postača razlog je da post postane nevažećim.

3. Nenamjerne postačeve greške i prisila, uz svjesnost o postu, kao i stanje sna, također u hanefijskoj pravnoj školi podliježu sankciji naknadnog posta, što u praksi otvara niz različitih rješenja u odnosu na rješenja koja se nude danas u virtuelnoj javnosti naslonjenoj na hanbelijsku pravnu školu i njene savremene derivate.

4. Hanefijsko pravo je principom analogije ustanovilo da je kefaret/iskup za namjerno prekidanje posta jelom i pićem (i sve što se pod to može svrstati) jednak kefaretu postača koji ga namjerno prekine spolnim aktom, dok kod ostalih pravnih škola to nije slučaj.

U nastavku, u vidu rezimea predstavljen je tabelarni prikaz za okolnosti u kojima je post proglašen važećim ili nevažećim, a u skladu sa stavovima hanefijske pravne škole.

 Važeći i nevažeći post prema hanefijskoj pravnoj školi:

Situacije u kojima post nije pokvaren, niti postoje ikakve sankcije

Napomena

1.

Jesti, piti, obaviti spolni odnos u zaboravu.

2.

Polucija u snu.

3.

Ejakulacija, koja nije izazvana vlastitim djelovanjem.

4.

Rukovanje, grljenje i dodirivanje.

5.

Mazanje uljem, kupanje hladnom vodom.

6.

Potkožna injekcija uz izbjegavanje krvnih sudova (zubne desni, mišić, stegno i sl.), lokalna anestezija.

7.

Inzulinske injekcije, bez direktnog ubrizgavanja u krvne sudove.

8.

Stavljanje surme.

9.

Hidžama – cupping terapija.

10.

Uzimanje krvi za medicinske nalaze.

11.

Udisanje dima bez vlastitog uticaja.

12.

Udisanje prašine na putu, ulazak mušice u usta ili grlo, zaostali okus hrane ili lijeka u grlu.

13.

Gutanje vlastite sluzi ili pljuvačke iz grla.

14.

Staviti štap i sl. u grlo pridržavanjem jednog kraja.

15.

Svaka endoskopija bez tečnosti ili supstanci na cijevi ili sondi.

16.

Rektalni tretman tečnostima ili uljnim supstancama.

Prema Ebu Jusufu, kvari post.

17.

Plivanje ili kupanje tokom kojih voda uđe u uho.

18.

Ispiranje nosa i usta.

19.

Sipati vodu na glavu, roniti u vodi i umotati se u mokru odjeću.

20.

Tretman otvorene rane na trbuhu ili na glavi.

Prema Ebu Hanifi, tečni ili vlažni tretman kvari post.

21.

Ubrizgavanje tečnosti ili ulja u muško spolovilo, ženski spolni organ ili bradavice na dojkama.

Prema Ebu Jusufu, kvari post ako tečnost dođe do mokraćnog mjehura.

22.

Gutanje zaostale hrane između zuba manje od zrna leblebije/slanutka.

23.

Gutanje pljuvačke iz vlastitih usta.

24.

Kušati hranu jezikom ili žvakati kada postoji potreba.

25.

Pojesti količinu hrane veličine zrna susama koja izvana dospije u usta i bude sažvakana, tako da se u potpunosti  istopi i njen okus ne osjeti u grlu.

26.

Popravljanje, vađenje zuba, krv koja se proguta, a nije izašla iz usta.

27.

Stavljanje tablete ispod jezika u slučaju srčanih kriza.

28.

Nenamjerno povraćanje, makar i punih usta.

29.

Kada se sadržaj povraćanja punim ustima sam vrati u ždrijelo uz svjesnost postača o postu.

Prema Ebu Jusufu, kvari post.

30.

Namjerno povraćanje tako da sadržaj iz želuca ne ispuni usta.

31.

Više puta nenamjerno povratiti punim ustima na više različitih mjesta u jednom danu.

32.

Dočekati zoru u stanju džunupluka.

33.

Imati namjeru prekinuti post, ali ga ne prekinuti.

34.

Ogovaranje i zlonamjerno prenošenje tuđih riječi.

 

Situacije u kojima je post nevažeći (pokvaren), ili se opravdano izostavlja

Sankcija

1.

Svjesno jesti, piti, konzumirati cigarete, obaviti spolni odnos.

Naknadni post (Napostiti taj dan) i kefaret

2.

Jesti i piti nakon što je postač imao fizički kontakt ili poljubac bez ejakulacije misleći da je time pokvario post.

Naknadni post i kefaret

3.

Ulazak vode prilikom ispiranja u grlo i nos greškom, a postač je svjestan svog posta.

Naknadni post

4.

Poljubac supruge koji dovede do ejakulacije.

Naknadni post

5.

Onanisanje rukom s ejakulacijom.

Naknadni post

6.

Prekidanje posta spolnim odnosom mimo ramazana.

Naknadni post

7.

Pojesti ono što se inače ne koristi za konzumaciju.

Naknadni post

8.

Općenje bez direktnog kontakta spolnih organa.

Naknadni post

9.

Prekinuti post namjerno nakon što je postač prethodno u zaboravu nešto pojeo.

Naknadni post

10.

Prekinuti post pod prisilom, makar se radilo o prisili na spolni odnos.

Naknadni post

11.

Opća anestezija ili svaka anestezija s direktnim ubrizgavanjem sadržaja u krvne sudove.

Naknadni post

12.

Transfuzija krvi.

Naknadni post

13.

Hemodijaliza i peritonejska dijaliza.

Naknadni post

14.

Upotreba inhalatora.

Naknadni post

15.

Gutanje vlastitih suza.

Naknadni post i kefaret

16.

Gutanje vlastite sluzi ili pljuvačke sa ruke ili kože.

Naknadni post

17.

Gutanje tuđe sluzi ili pljuvačke.

Naknadni post i kefaret

18.

Mokar ili mastan prst gurnuti u grlo.

Naknadni post

19.

Ubrizgavanje tečnosti u uho ili nos.

Naknadni post

20.

Plivanje ili kupanje osobe bez ušnog bubnjića tako da voda preko uha uđe u unutrašnjost.

Naknadni post

21.

Gutanje zaostale hrane između zuba veće od zrna leblebije/slanutka.

Naknadni post i kefaret (prema Ebu Jusufu, samo post)

22.

Žvakanje savremenih žvaka.

Naknadni post i kefaret

23.

Direktno gutanje hrane veličine zrna susama koja dospije u usta.

Naknadni post i kefaret

24.

Namjerno gutanje sadržaja koji je u količini punih usta izašao iz želuca.

Naknadni post

25.

Namjerno izazivanje povraćanja punim ustima.

Naknadni post

26.

Ukoliko više puta nenamjerno povrati punim ustima na jednom mjestu u jednom danu.

Naknadni post

27.

Prisilno prekinut post.

Naknadni post

28.

Slijevanje kiše u postačevo grlo dok spava.

Naknadni post

29.

Žena s kojom je muž imao spolni odnos u njenom stanju sna.

Naknadni post

30.

Početi post nakon nastupanja zore sumnjajući da još nije nastupila.

Naknadni post

31.

Prijevremeno prekidanje posta u uvjerenju da je nastupilo vrijeme iftara.

Naknadni post

32.

Postiti cijeli dan bez donošenja valjanog nijeta/namjere posta.

Naknadni post

33.

Prekidanje posta zbog putovanja danju u ramazanu, a nakon što je noću donio odluku da će postiti u svom mjestu boravka.

Naknadni post

34.

Namjerno unošenje dima u unutrašnjost tijela, stomak ili mozak.

Naknadni post

35.

Nastupanje stanja hajza i nifasa, ili bolesti.

Naknadni post

36.

Bolest.

Naknadni post

37.

Putovanje.

Naknadni post

38.

Vojni pohodi.

Naknadni post

39.

Trudnoća i dojenje.

Naknadni post

40.

Teški fizički poslovi.

Naknadni post

(Iz knjige Ramazanske rasprave koja je nedavno objavljena u izdanju Instituta za islamsku tradiciju Bošnjaka i El-Kalema, a može se nabaviti na “Ramazanskom salonu knjige” u Gazi Husrev-begovoj biblioteci svaki radni dan od  3. do 28. marta 2025. godine.)

(Preporod.info)