Hvala Allahu koji nam je propisao ibadet kurbana, veliko dobročinstvo koje nas vodi Njegovoj milosti. Neka je Allahov spas na poslanika Ibrahima kojeg je Gospodar svjetova poučio ibadetu kurbana nagradivši ga za njegovu iskrenost, odanost i požrtvovanost. Neka su Allahovi blagoslovi i mir na pečata poslanika Muhammeda kojemu je Gospodar naredio da klanja namaz i kolje kurban. Allaha molimo da na nas, okupljene u mubarek danu džume, obaspe Svojim blagoslovom i rahmetom. Amin.
Draga braćo !
Kurban je čin ibadeta i vjerski propis utemeljen u Kur’anu i sunnetu.
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الأَبْتَرُ
“Mi smo ti, uistinu, mnogo dobro dali, zato se Gospodaru svome moli i kurban kolji, onaj koji tebe mrzi sigurno će on bez spomena ostati.“
(El-Kewser,1-3.)
لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ
„Do Allaha neće doprijeti meso njihovo i krv njihova, ali će Mu stići iskreno učinjena dobra djela vaša; tako vam ih je potčinio da biste Allaha veličali zato što vas je uputio. I obraduj one koji dobra djela čine!“ (El-Hadždž 37).
Kurban pripremamo jer nam je Allah naredio da to činimo, radi stjecanja Njegovog zadovoljstva i iskazivanja zahvalnosti na svemu čime nas je On darovao.
Već od samog početka ljudskog roda, u prvom govoru o kurbanu, na primjeru sinova Adema a.s., Habila i Kabila, razumijevamo također da, kako se navodi u Kur’anu: „Doista Allah prima samo od onih koji su bogobojazni!’“ (El-Maide 27).
Svjesni smo da do Allaha Uzvišenog neće stići kurbansko meso i krv, kako nas je On uputio, ali hoće naša bogobojaznost. Bez bogobojaznosti, kurban gubi osnovni smisao i cilj.
Osim ibadetske, kurban podrazumijeva i socijalnu dimenziju. Jer, približavajući se Bogu, mi se našim kurbanima približavamo i jedni drugima. Približavamo se čovjeku. Zato su dani Kurban-bajrama i dani naše solidarnosti, plemenitosti, radosti, i visoke svijesti o općem dobru i zajednici ljudi.
Onako kako su kroz povijest brojni Božiji poslanici i časni ljudi prolazili kroz iskušenja i savladavali ih sa uspjehom, strpljenjem i nadom u Božiju milost, žrtvujući najbolje od sebe, mi se danas suočavamo sa vlastitim iskušenjima i podnosimo vlastite žrtve.
Poslanik je nama muslimanima svojom praksom ostavio u nasljeđe da žrtvujemo kurban za sebe i svoju čeljad. Oporučio nam je da to činimo lično, uz abdest, donošenje tekbira i učenje dove. Takav lični čin žrtvovanja kurbana ima posebnu vrijednost i nagradu. I treba da se njeguje i da kao lijepi primjer ostavlja u nasljeđe novim generacijama, da i oni to lično praktikuju.
Klanje kurbana posebna je žrtva i ona podliježe posebnim šerijatskim propisima, koji se odnose na vlasnika kurbana, na samu životinju, način kako se ophodi prema samom kurbanu, samom činu žrtvovanja, pa do pravilne raspodjele kurbanskog mesa.
Ukoliko sami nismo u stanju žrtvovati svoj kurban, nemamo znanja i iskustva, ili smo usljed izmijenjenih okolnosti življenja, posebno načina života u gradskim sredinama, objektivno onemogućeni da izvršimo klanje kurbana, onda to klanje, putem uplata, povjeravamo našim medresamā, za koje je naš ulu-l-emr ( vrhovna vjerska uprava) kazao da su ovlašteni da u skladu sa šerijatskim propisima i u naše ime, obave na valjan način klanje naših kurbana.
Vrhovna vjerska uprava koja u našim uvjetima tumači vjerske propise i preporučuje muslimanima da ih primjenjuju jeste Vijeće muftija Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini na čelu sa reisu-l-ulemom.
Svake godine u ovo predkurbansko vrijeme, putem različitih vrsta oglašavanja, dolaze informacije da neki pojedinci, ustanove, humanitarna i privredna društva pozivaju muslimane da njima povjere klanje kurbana putem uplata, što niukom slučaju nije dobro i ne bi trebalo da ima pozitivnog odgovora među našim muslimanima. Muslimani su dužni da povedu računa da svoje kurbane žrtvuju potpuno ispravno, i u okolnostima kada to rade lično a i u okolnostima kada to povjeravaju onima koji će to na ispravan način uraditi u njihovo ime.
Napominjemo da naše medrese cijelu akciju realizuju po šerijatskim propisima, što znači prisustvo profesora prilikom klanja koji uče dove i donose tekbire, te da se cijeli proces odvija po propisima veterinarske i higijensko-sanitarne struke (nabavka stoke, posjedovanje i provjera zdravstvenog stanja od strane nadležnog veterinara, transport, pakovanje, podjela, skladištenje mesa, te dostava trećine kurbana na kućnu adresu).
Organizirana akcija klanja kurbana koju vodi Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini preko svojih medresā ima višestruki značaj.
Ovom akcijom ne samo da se pomaže ishrana učenika koji stanuju u internatima naših medresā, već se pomažu i studenti u svim studentskim domovima, brojni vrtići, domovi za osobe treće životne dobi, bolnice. A tokom čitave godine iz kontigenta prerađenog kurbanskog mesa pomažu se ljudi u stanju potrebe i oni pogođeni različitim prirodnim nepogodama kao što su bile poplave, klizišta, nedavni zemljotresi u Republici Turskoj, migrantska populacija na ruti kroz Bosnu i Hercegovinu, itd…
Kontinuirana podrška povratnicima u manjem bh. entitetu ostvaruje se iz ovoga resursa. Razbijanje i razvodnjavanje organizirane akcije koja se već decenijama vodi na jednom nivou dovešće u pitanje njen efekat i učinkovitost.
Važno je istaći da je ovdje riječ o organiziranom i sistemskom jačanju povratničkih džemata i održivosti Bošnjaka na prostorima sa kojih su bili protjerani i gdje uz brojne poteškoće i opstrukcije nastoje ponovo organizirati svoj život i osigurati egzistenciju. Naša Karađoz-begova medresa u Mostaru je u proteklih 10 godina od naših povratnika na čitavom prostoru Hercegovine i Jugozapadu Bosne otkupila više od 4000 (četiri hiljade) kurbana.
Islamska Zajednica zahvaljujući ovoj velikoj akciji u stanju je osiguravati nesmetan rad svojih odgojno-obrazovnih ustanova ( medresa, fakulteta, vrtića i domova).
Putem islamskih printanih i elektronskih medija svake godine nakon Kurban –bajrama, ove godine i pred Kurban –bajram, objavljuju se podaci o brojnim ustanovama i udruženjima na nivou čitave države i ogromnim količinama kurbanskog mesa koje im se uručuju. Muslimani se mogu o tome informisati putem naših medija i kod svojih džematskih imama.
Draga braćo,
Svevišnjem Allahu učimo dovu da budemo od onih koji žrtvuju u ime Allaha, za spas sebe i svojih bližnjih i koji činom povjeravanja svojih kurbana Islamskoj zajednici čine dobročino djelo od kojeg će koristi imati širi krug ljudi. Molimo Allaha da primi od nas naše kurbane i ibadete koje činimo isključivo u Njegovo ime. Bože podari nam dobro i na ovome i na Onome svijetu i sačuvaj nas kazne. Amin.
Jedinstvena hutba na prostoru Muftijstva mostarskog, 28. zu-l-ka’de 1444.h.g. / 16. juni 2023. godine
Muftija mostarski mr. Salem-ef. Dedović i direktor Karađoz-begove medrese u Mostaru hfz. Aid Tulek